Sähköiseen kaupankäynnin markkina-arvo Nigeriassa on jo noin EUR 12 miljardia ja siihen on viime aikoina investoitu kymmeniä miljoonia. Potentiaali ei ole pelkästään nähtävissä, vaan se on käsinkosketeltavissa. Mieleen tulee yhden lääkebisnes vuosien myyntipäällikön vertaus kun myin allergiasumutetta ja kevään tullen hän kehui kuinka raha tuoksuu ilmassa. Nigeriassa on päivittäin nettiä aktiivisesti käyttäviä ihmisiä kymmeniä miljoonia, arvioilta noin 38% väestöstä. Kaupungistuminen on nopeaa, mutta kauppakeskuksia on todella vähän kaupunkien kokoon nähden. Liikenneruuhkat suurkaupungeissa ovat myös todella pahoja, viime viikolla minulla kesti työpäivän jälkeen 2,5 tuntia kotimatkassa kun sen olisi pitänyt kestää vartin. Joten miksi ihmeessä sähköinen kaupanteko ei kiinnostaisi.
Miksi vain 3% vähittäiskaupasta tehdään netissä
Parhaiten verkkokauppaa tähän asti on tehnyt elektroniikka, jossa paikalliset JUMIA ja KONGA tuntuvat hallitsevan markkinoita. JUMIA brändi on levinnyt Nigeriasta koko Afrikan laajuiseksi ja kattaa melkein kaiken verkkokaupan alalta. JUMIAn suurin omistaja on saksalainen Rocket Internet ja JUMIA Groupista on tullut ensimmäinen afrikkalainen internet firma jonka arvo on ylittänyt miljardin dollarin. Verkkokaupan kasvusta huolimatta, nigerialaiset eivät ole kovin halukkaita netissä maksajia vaan suurin osa maksuista tehdään toimituksen yhteydessä. Tämä kuitenkin johtuu enemmän nigerialaisten asenteista ja maksukulttuurista kuin verkkokauppojen maksupuolen toimivuudesta. Nigerialaiset uskovat yleensä vain siihen minkä näkevät, joten ostaessa he haluavat vasta maksaa kun tuote on kosketeltavalla etäisyydellä. Katso tästä myös muita suosittuja nigerialaisia verkkokauppoja.
Verkkokaupan tulevaisuus Nigeriassa
Nopeasta kasvusta huolimatta, verkkokauppa Nigeriassa on vasta alkumetreillä. Suomessakin verkkokaupan osuus on vasta noin 7,5% maan koko vähittäiskaupasta. Isot paikalliset verkkokauppiaat Nigeriassa uskovat vahvasti esimerkiksi elintarvikkeiden myyntiin ja ovat tehneet mittavia investointeja varastointiin ja logistiikkaan. Kuten muuallakin maailmassa, Nigerian läpi on viime vuosina puhaltanut e-investointien aalto ja monet länsimaiset sijoittajat ovat sijoittaneet paikallisiin verkkokauppatoimijoihin. Myös matkailu ja viihdesektoreilla tapahtuu paljon mielenkiintoisia asioita joissa on paljon potentiaalia, josta investoijat ovat olleet kiinnostuneita. Yksi näistä on IROKO TV jolla on nigerialaisten leffojen (Nollywood) streamin palvelu, jota ovat tähän asti käyttäneet lähinnä länsimaissa asuvat nigerialaiset. Näitä ulkomailla asuvia nigerialaisia on arviolta yhteensä yli 10 miljoonaa ja streamin palvelujen käyttö on helpottunut myös maan sisällä nopeamman sekä halvemman netin takia. Nollywood leffojen suosio on myös kasvanut räjähtäen muissakin piireissä maan ulkopuolella, joten markkinoiden koosta ei tarvitse olla huolissaan.
Verkkokaupan tulevaisuus Nigeriassa näyttää hyvälle vaikka matkaa on vielä paljon taitettavana. Suurin osa kuluttajista Nigeriassa, arviolta 62%, ovat alle 40 v. jotka omaksuvat teknologiaa ja uusia käytäntöjä nopeasti. Kysyntä paremmille tuotteille ja palveluille on ehtymätön ja kun maan perinteinen infrastruktuuri ei anna mahdollisuutta vastata tähän kysyntään, niin monesti sähköinen kaupankäynti ja muut mobiiliratkaisuista ovat ainoa järkevä vaihtoehto. On mielenkiintoista nähdä milloin esimerkiksi piirretyistä tutuilla supersankariresursseilla varustettu Amazon tulee Nigeriaan. Etelä-Afrikkassa se on jo aloittanut penetraation koko tuotevalikoimallaan.
Joitain suomalaisia avauksia olen täällä nähnyt, kuitenkin enemmän verkkokauppaa tukevissa teknologioissa. Pikavoittoja ei tälläkään sektorilla tunnu olevan, vaan asiat vievät aikaa ja vaativat yleensä pitkäjänteistä panostusta. Varmaan suomalaiset voisivat tehdä hieman enemmänkin. Olkaa yhteydessä niin jutellaan lisää!
- Miten menestyä Nigeriassa osa 2: Folorunsho Alakija – Nigerian rikkain nainen - 14 huhtikuun, 2022
- Miten menestyä Nigeriassa osa 1: Aliko Dangote – Afrikan rikkain - 12 helmikuun, 2022
- Internetin kalleus & sinimarliini - 19 maaliskuun, 2021